Hledej osobnost:

Carlos Saura

Carlos Saura se narodil 4. ledna 1932 v Huesce jako syn právníka a pianistky. Od osmnácti let se živil jako profesionální fotograf. V roce 1953 odjel do Madridu studovat film. Ještě na škole režíroval krátké filmy. Po absolvování školy tam setrval jako profesor režie a scenáristiky až do roku 1963. Jeho první samostatnou režijní prací byl středometrážní dokumentární snímek Cuenca (1958). Poté již s minimálními prostředky a s neherci natočil první hraný snímek Los Golfos (Páskové), temné drama o mladých delikventech. V roce 1964 na sebe upozornil filmařský svět úspěšným filmem o pověstném rebelovi z počátku 19. století Llanto por un bandito (Pláč pro banditu) s Franciscem Rabalem v titulní roli. Ještě úspěšnější byl o dva roky později natočený snímek La caza (Hon), příběh čtyř mužů, kteří v průběhu honu na králíky dají průchod svým frustracím a nenávistem a vzájemně se postřílejí. V roce 1966 režíroval Saura černou komedii Peppermint frappé a o rok později film podobného žánru s názvem Stress en tres (Stres ve třech). V obou se objevila jeho budoucí dlouholetá životní partnerka Geraldine Chaplinová. Ta si zahrála i v režisérově dalším snímku o citovém rozvratu manželství La madriguera (Doupě, 1969). V roce 1970 vznikl snímek El Jardin de las delicias (Zahrada rozkoší), kritický pohled na prázdnou existenci příslušníků vládnoucí třídy. Geraldine Chaplinová byla hereckou protagonistkou také dalšího Saurova pozoruhodného díla, dramatu vychovatelky dětí v bohaté venkovské rodině Ana y los lobos (Anna a vlci, 1973). Následoval snímek La prima Angelica (Sestřenice Angelika, 1974), vzpomínky muže na minulost v čase občanské války. Hrdinkou dalšího Saurova snímku Cría cuervos (Starý dům uprostřed Madridu, 1975) je děvčátko, které z odporu ke svému okolí uniká do světa snů. O rok později natočil komorní psychologický snímek s Geraldinou Chaplinovou a Fernandem Reyem v hlavních rolích Elisa, vida mía (Eliso, můj živote!). V roce 1979 vzniklo volné pokračování Anny a vlků, černohumorně laděná groteska Mama cumple cien aňos (Maminka slaví 100. narozeniny). Určitý obrat v Saurově dosavadní tvůrčí dráze představují tituly Deprisa, deprisa (Rychle, rychle, 1980), psychologická studie trojice mladých gangsterů, a především tanečně hudební snímek natočený ve spolupráci s Antoniem Gadesem Bodas de sangre (Krvavá svatba, 1981), originální ztvárnění slavného dramatu Federica Garcíi Lorky. Druhou částí Saurovy proslulé hudební "trilogie" bylo zpracování opery Carmen (1983) a závěrečnou El amor brujo (Čarodějná láska, 1985). Z další etapy Saurovy filmografie připomeňme ještě například historický velkofilm El dorado (1988), meditativní film o svatém Janovi z Kříže La noche oscura (Temná noc, 1988), příběh z občanské války, jehož název byl převzat z dobové písně Ay, Carmela! (1990), Flamenco (1995), Taxi (1996), Pajarico (Ptáček, 1997) nebo Tango (1998). Carlos Saura je představitelem autorské kinematografie: téměř výhradně píše sám scénáře ke svým filmům nebo se na nich alespoň podílí. Před časem uvedla Česká televize cyklus filmů Carlose Saury. O slavném filmaři vydal v roce 1985 ČSFÚ publikaci Evy Hrozkové Carlos Saura.
katalog 35. http://www.iffkv.cz/" target="_blank">MFF Karlovy Vary