Hledej osobnost:

Wim Wenders

* 14. srpna 1945 v Düsseldorfu, Německo
Jeden z nejvýznamnějších německých režisérů (vlastním jménem Ernst Wilhelm Wenders) studoval medicínu a filozofii na univerzitě ve Freiburgu, studia však nedokončil. Během studia malířství v Paříži se u něj prohloubila fascinace americkou kulturou, jež v dobách jeho dospívání umožňovala západnímu Německu zapomínat na vlastní minulost. V roce 1967 začal studovat na Vysoké filmové a televizní škole v Mnichově. Ještě během studií začal psát recenze pro časopis Filmkritik a list Süddeutsche Zeitung. Na škole natočil jedenáct krátkých filmů, jež byly ovlivněny rockovou hudbou a upoutaly pozornost na řadě festivalů. Svůj absolventský celovečerní film Léto ve městě (1970) Wenders věnoval skupině The Kinks. V jeho tvorbě se od počátku objevovala podobná témata: vliv amerikanizace na německý život, potíže v komunikaci, existenciální zkoumání „stavu věcí“ a pocitů jako jsou úzkost, nejistota, osamělost. Během 70. let zaujal volnou road-movie trilogií Alice ve městech (1974), Falešný pohyb (1975) a V běhu času… (1976), která získala – stejně jako přepis kriminálního románu Patricie Highsmithové Americký přítel (1977) – řadu domácích cen. O rok později odešel Wenders do země, která jej vždycky tak přitahovala a v níž prohloubil svůj obdiv k hollywoodským žánrům v kombinaci s nechutí vyprávět „klasický příběh“. Natáčení jeho prvního amerického snímku Hammett (1982) – smyšleného příběhu ze života spisovatele „drsné detektivní školy“ – se ale kvůli sporům s producentem Francisem Fordem Coppolou vleklo čtyři roky. Traumatická zkušenost z přerušeného natáčení se mezitím promítla do stěžejního psychologického snímku Stav věcí (1982), který zvítězil na festivalu Benátkách. O dva roky později Wenders triumfoval na festivalu v Cannes dramatem Paříž, Texas (1984), líčícím osudy ztroskotance, jenž se pokouší obnovit zpřetrhané vazby s rodinou. Po návratu do Německa natočil v roce 1987 proslulý alegorický film Nebe nad Berlínem o andělovi, který se kvůli lásce vzdá nesmrtelnosti a přijme život se vší jeho pomíjivostí i bolestí. Na mimořádný úspěch snímku (Wenders za něj obdržel v Cannes cenu za nejlepší režii) se o šest let později pokusil navázat rozpačitým dodatkem Tak daleko, tak blízko! (1993). Wendersovy filmy z 90. let sice i nadále získávaly ocenění, zároveň se jim ale dostávalo rozporuplného přijetí kritiky i diváků. To platilo pro mnohovrstevnatou filozofickou sci-fi Až na konec světa (1991), i pro jeho poslední dokončený film The Million Dollar Hotel (2000), zašifrovaně přeskakující mezi abstraktní love story a kriminálním thrillerem. Meditace nad skrytými významy kinematografie je zřejmá z jeho hraných filmů – Lisabonský příběh (1994) či Linie násilí (1997), která se zamýšlí nad zobrazováním brutality (nejenom) ve filmovém průmyslu – i z dokumentárních prací vytvořených ke stému výročí kinematografie. Z Wendersových dokumentů upoutal především filmový deník Tokyo-Ga (1985), věnovaný obdivovanému japonskému tvůrci Jasudžiru Ozuovi, a naposledy snímek Buena Vista Social Club (1999) o znovuobjevené generaci zapomenutých kubánských muzikantů. Wim Wenders se na konci 80. let výrazně angažoval při vzniku Evropské filmové akademie a v roce 1996 se stal jejím předsedou. Je majitelem německé společnosti Road Movie Filmproduktions a americké firmy Gray City. Publikoval jednu fotografickou knihu a tři sborníky filmových textů – výběr z jeho kritik, esejů a rozhovorů vyšel česky pod názvem Dech andělů.

Filmografie (režie, není-li uvedeno jinak; pouze celovečerní filmy)
1970: Summer in the City (Léto ve městě; + sc., prod., her.) * 1971: Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (Strach brankáře při penaltě; + sc., her.) * 1972: Der scharlachrote Buchstabe (Šarlatové písmeno; + spol. sc., her.) * 1974: Alice in den Städten (Alice ve městech; + spol. sc., her.), Ein bisschen Liebe (Trochu lásky, prod.) * 1975: Falsche Bewegung (Falešný pohyb; + her.) * 1976: Im Lauf der Zeit (V běhu času…; + sc., prod., her.) * 1977: Americký přítel (Der amerikanische Freund; + sc., prod., her.), Die Linkshändige Frau (Levoruká žena; pouze prod.) * 1978: Long Shot (Smělý pokus; pouze her.) * 1979: …als Diesel geboren (…zrozen jako diesel; pouze prod.), Radio On (Zapnuté rádio; pouze prod.) * 1980: Lightning over Water/Nick’s Film (Blesky nad vodou; spol. rež. Nicholas Ray; + sc., spol. střih, prod., her.) * 1982: Hammett (Hammett), Stav věcí (The State of Things/Der Stand der Dinge; + spol. sc.) * 1984: Paříž, Texas (Paris, Texas), King Kongs Faust (Pěst King Konga; pouze her.), Tausend Augen (Tisíc očí; pouze her.), Docu Drama ( Docu Drama; dok.; spol. rež.) * 1985: Tokyo-Ga (Tokyo-Ga; dok.; + sc., spol. střih, prod., hlas), I Played It for You (Hraji to pro tebe; dok; spol. kam., her.) * 1987: Nebe nad Berlínem (Der Himmel über Berlin/Les’ ailes du désir; + spol. sc., spol. prod.), Helsinki Napoli All Night Long (Helsinky Neapol, celou dlouhou noc; pouze her.), Yer demir, gok bakir (Železná země, měděná obloha; pouze prod.) * 1989: Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten (Nákresy šatů a měst; dok.; + spol. kam., her.), Motion and Emotion (Pohyb a emoce; dok; pouze her.) * 1990: Night & Day (Noc a den; TV hud. dok.) * 1991: Až na konec světa (Bis ans Ende der Welt; + spol. nám., spol. sc.), Dream Island (Ostrov snů; spol. prod., her.) * 1992: L’ Absence (L’ Absence; pouze spol. prod.) 1993: Tak daleko, tak blízko! (In weiter Ferne, so nah!; + nám., spol. sc., prod.) * 1994: Lisabonský příběh (Lisbon Story; + sc. spol., prod.) * 1995: Za mraky (Par-delà les nuages/Al di là delle nuvole/Jenseits der Wolken; spol. rež. Michelangelo Antonioni; + spol. sc.), Lumière & spol. (Lumière et compagnie; spol. rež.) * 1996: Die Gebrüder Skladanowsky (Bratři Skladanowští; + spol. sc., her.) * 1997: Linie násilí (The End of Violence; + spol. nám., spol. prod.), Go for Gold! (Jdi za zlatem!; pouze spol. prod.) * 1999: Buena Vista Social Club (Buena Vista Social Club; dok; + sc.) * 2000: The Million Dollar Hotel (The Million Dollar Hotel; + spol. sc., spol. prod.)