Hledej osobnost:

Roy Andersson

Roy Andersson
* 31. března 1943 v Göteborgu, Švédsko.
Nejdříve dítě zázračné, poté dítě zlobivé – tak se vyvíjela neobvyklá kariéra švédského režiséra Roye Anderssona, tvůrce obdivujícího snímky Akiry Kurosawy nebo Ingmara Bergmana. Nepočítáme-li jeho režisérskou účast na dokumentu Bílý sport (1968), který líčí protirasistické protesty na pozadí zápasu Davisova poháru mezi týmy Švédska a Rhodesie, tak hned jeho první celovečerní film Příběh lásky (1970), severská variace Love Story, mu vynesla pověst skandinávského génia. Rozruch způsobil i jeho druhý snímek Giliap (1975), který ovšem divácky propadl. Ale Andersson vzápětí přehodil výhybku a po dvacet let se věnoval reklamám, za které sbíral ceny. Natočil jich kolem tří set. Zpět k hrané tvorbě se vracel oklikou přes krátkometrážní snímky. Ani v nich však nezapřel osobité vidění světa, shrnuté později v Písních z druhého patra. Černý humor řídí jeho krátký film Něco se stalo (1987), v němž se hrdina dovídá, že má AIDS, načež následuje bizarní poučení o této nemoci, jakož i o sexu, o klinických pokusech či o nacismu. Snímek Nádherný svět (1991) již ironickým názvem opět navozuje nelichotivý obraz Švédska, společnosti schované za dokonalou fasádou, jejíž masku nosí i hrdina, navenek vyrovnaný, uvnitř však zoufalý. Snímek byl oceněn na festivalech v Tampere, Montecatini a Clermont-Ferrandu a objevil se rovněž (stejně jako krátký film Něco se stalo) na festivalu v Karlových Varech v roce 1995. Skutečným návratem režiséra k celovečerní tvorbě se stal až film Písně z druhého patra, odměněný v roce 2000 na festivalu v Cannes cenou poroty. Model vyprávění, připomínající absurdní drama, seskupuje řadu zdánlivě nesouvisejících osudů: úředník ztratí práci, kouzelník pokazí trik s pilou, obchodník kvůli pojistce sám podpálí vlastní prodejnu, v kavárnách čekají odevzdaní lidé zaskočení dopravní zácpou, senilní generál slaví narozeniny, duch ruského hocha oběšeného fašisty hledá svou sestru a hromada křížů končí na skládce. Sám Andersson své podobenství o stavu lidstva v jednom rozhovoru komentoval s osobitým černým humorem, když prohlásil, že on osobně by poslední chvíle před koncem světa strávil u dobrého jídla.
Filmografie (režie, scénář a střih, není-li uvedeno jinak)
1968: Den vita sporten (Bílý sport; dok; spol. rež., kam.) * 1970: En kärlekshistoria/A Love Story (Příběh lásky) * 1975: Giliap (Giliap) * 1987: Na gonting har hant (Něco se stalo; kr. film) * 1991: Härlig är jorden (Nádherný svět; kr. film) * 2000: Písně z druhého patra (Sånger från andra våningen)